Med ångtåg i Landeryd 3-4 september 2016                                klicka på bilderna, så blir de större.

Landeryd på gränsen mellan Småland och Halland har de senaste åren alltid haft ett stort tågarrangemang den första helgen i september med start 2010
och har utvecklats till ett unikt samarbete mellan orterna i Hylte Kommun. Landeryd var förr en järnvägsknut, men nu är mycket av trafiken nedlagd,
men fortfarande trafikeras linjen Halmstad-Nässjö regelbundet. I år var jag där tillsammans med en tågkompis både lördag och söndag. Här följer
en liten skildring från dessa båda dagar med mycket tåg.

Landeryd-16_2192-14.jpg (223140 byte)    Landeryd-16_2193-14.jpg (198096 byte)    Landeryd-16_2218-15.jpg (225604 byte)    Landeryd-16_2219-14.jpg (207399 byte)    Landeryd-16_2225-14.jpg (227933 byte)    Landeryd-16_2227-14.jpg (217828 byte)   

Det finns tyvärr inget Järnvägshotell i Landeryd, så vi bodde i Ullared, där vi gjorde ett kort och snabbt besök i det omtalade varuhuset, innan vi nästa
dag körde de 4 milen till Landeryd. Där köpte jag på lördagen en heldagsbiljett och hann då med 3 turer. Förväntansfullt gick vi på tåget, och jag tog
plats vid ett öppet fönster för att filma avfärden. Så hördes ångvisslan och tåget började sakta rulla framåt till tonerna av de kraftiga ångstötarna och det
regelbundna skendunket. Detta är ljuv musik i en tågnörds öron. Det var nu Landeryds egna ånglok E2 1333 som åkte till Torup med ett kort stopp i
Kinnared. Detta lok väger 57 ton och får köra i max 70 km/tim, men riktigt så fort gick det inte. Det drivs av 2 inre cylindrar, som tillsammans har en
dragkraft på 9 Mp. Tåget bestod av 5 gamla fina genuina 60-talsvagnar, vilka gick väldigt mjukt och fint, så det var ett stort nöje att åka i dessa vagnar.
Det blir också en fin nostalgisk känsla, då det är skarvräls med ett härligt skendunk. Under en stor del av resan stod jag i olika fönster och filmade och
tog även några stillbilder.

Landeryd-16_2230-15.jpg (213232 byte)    Landeryd-16_2245-12.jpg (207076 byte)    Landeryd-16_2246-14.jpg (195424 byte)    Landeryd-16_2251-16.jpg (203647 byte)    Landeryd-16_2252-15.jpg (203764 byte)   

I Torup gjorde loket efter sedvanlig smörjning rundgång för att köra tillbaka till Landeryd. Där hade vi en minut på oss för att snabbt byta tåg för att åter
åka till Torup igen. Det var fullsatt på tåget, så vi fick stå hela vägen. Nu var det B-loket 1037 inlånat från Bergslagarnas Järnvägssällskap som drog, och
även här var det 5 lika fina vagnar i kroken. Detta lok byggdes 1910 i Motala Verkstad och väger 116 ton inklusive tendern som rymmer 20 m3 vatten
och 6 ton kol. Det har en maxhastighet på 90 km/tim, och bitvis på resan var det uppe i 80 km/tim. Innan rundgången i Torup fick loket invänta ett
inkommande tåg, och då fick jag efter lite prat med lokföraren åka med inne i loket under rundgången. Det var en fantastisk känsla att få uppleva
detta och se hur fint ett över 100 år gammalt lok fungerar. Lokföraren körde lugnt och säkert och kopplade vagnarna mjukt och elegant.

Landeryd-16_2257-14.jpg (187075 byte)    Landeryd-16_2260-14.jpg (230479 byte)    Landeryd-16_2262-14.jpg (190870 byte)    Landeryd-16_2267-14.jpg (234861 byte)    Landeryd-16_2268-14.jpg (204303 byte)    Landeryd-16_2269-14.jpg (235561 byte)   

På vägen tillbaka till Landeryd satt vi i en liten kupé med öppet fönster och bara njöt av resan – att höra ångstötarna, skarvdunket och ångvisslan blandat
med ett konstant vindbrus är ljuv musik. Tåget fortsatte sedan till Smålandsstenar som är ett gammalt stationssamhälle i Gislaveds Kommun, där det efter
ny rundgång körde tillbaka till Landeryd för att ta nattvila. På den här sträckan är det både skog och backar, så det var en riktigt fin tur med en härlig
tågkänsla. Väl tillbaka gick vi runt och besökte lokstallarna, i vilka det finns några flera lok och även några gamla fina Y-rälsbussar. Dessutom finns
även dieselloket Oljiga Olga som är en T23. Då de båda ångloken fungerade felfritt hela helgen, behövde aldrig dieselloket köra, utan växlade
endast vagnar på söndagen.

Landeryd-16_2273-12.jpg (206934 byte)    Landeryd-16_2280-14.jpg (204127 byte)    Landeryd-16_2290-15.jpg (236117 byte)    Landeryd-16_2309-15.jpg (214558 byte)    Landeryd-16_2313-14.jpg (203105 byte)    Landeryd-16_2325-14.jpg (222544 byte)   

Ny dag och ett strålande väder, men idag blev det vara 2 turer med tåget, för vid dagens första turer stod jag strax söder om Landeryd och filmade
2 tågpassager. Därefter blev det en ny tur med E2-loket till Torup, där tåget stannade ungefär ½ timme, och då passade vi på att besöka marknaden,
innan det åter var dags att ta plats för färd tillbaka till Landeryd. Efter ett kort stopp åkte tåget vidare till Smålandsstenar, för att efter en ny rundgång
åka den sista turen den här fina tåghelgen. Sista delen in till Landeryd är en lång högerkurva, och då stod jag i fönstret och filmade hela tiden, medan
tåget sakta rullade in i Landeryd, och sedan var alla tågturer över.

Landeryd-16_2342-14.jpg (192765 byte)    Landeryd-16_2343-14.jpg (230035 byte)    Landeryd-16_2345-14.jpg (225270 byte)    Landeryd-16_2346-14.jpg (208767 byte)    Landeryd-16_2363-14.jpg (232644 byte)   

Resten av dagen gick vi runt vid lokstallarna och beundrade några gamla fina ånglok och rälsbussar. På vändskivan väntade denna fina gamla dam på
att få koppla vagnarna och lämna Landeryd. Ute på bangården körde dieselloket fram och tillbaka och växlade ihop alla vagnar som skulle tillbaka till
Göteborg, och till slut så lämnade tåget Landeryd med B-loket backandes och med 11 vagnar i kroken.

Som avslutning vill jag tacka alla personer i Landeryds Järnvägsmuseum som bildades 2004 för denna fantastiskt fina tåghelg med dessa fina tågturer
och övriga arrangemang. Jag ser redan fram emot nästa års tåghelg.

Jag har klippt ihop en 25 minuter lång film som finns här: https://www.youtube.com/watch?v=XNdjxnxgm0Q

Göran Lugi Cederberg

www.hitwebcounter.com
This Website Visits