Med ångtåg på museijärnvägar 2016                                             klicka på bilderna, så blir de större.

Här följer en liten beskrivning från mina resor med ångtåg på 4 museijärnvägar sommaren 2016. Att åka med dessa gamla genuina tåg är alltid
en fantastisk upplevelse som man inte kan få för mycket av. Jag har filmat mycket inifrån tåget och en del utanför. Från Landeryd har jag
dessutom en kort filmsnutt inifrån B-loket vid dess rundgång i Torup.

V-vik_juni-16_0601-15.jpg (210766 byte)    V-vik_juni-16_0595-16.jpg (215407 byte)    V-vik_juni-16_0598-15.jpg (204913 byte)    V-vik_juni-16_0603-15.jpg (217818 byte)    V-vik_juni-16_0613-17.jpg (236425 byte)    V-vik_juni-16_0629-15.jpg (227680 byte)    V-vik_juni-16_0649-15.jpg (232078 byte)   

Det började den 4 juni i Västervik, där första delen handlar om hur ångloket 3147 växlar vagnar på bangården. Detta ånglok tillhör Vadstena museijärnväg
men är utlånat till Västervik. Pga det torra vädret fick det inte köra ut på linjen, utan det blev istället dess lokomotor Z261 som körde till Ankarsrum och tillbaka
på den smalspåriga järnvägen ( 891 mm ). Denna järnvägen går ända till Hultsfred och är 7 mil lång. Tåget bestod av en godsfinka och två personvagnar,
där en var 2-axlig, och i den var det verkligen en ryckig och skakig gång, men i boggievagnen var gången betydligt angenämare.

Nora-16_1690-14.jpg (229750 byte)    Nora-16_1696-14.jpg (194636 byte)    Nora-16_1694-14.jpg (198313 byte)    Nora-16_1705-14.jpg (206552 byte)    Nora-16_1711-14.jpg (224412 byte)    Nora-16_1729-14.jpg (195339 byte)    Nora-16_1739-14.jpg (211810 byte)

Nästa resa blev till Nora den 9 juli, där jag först åkte till Järle, för att vid nästa tur åka till Pershyttan, varifrån resan tillbaka till Nora gick över Gyttorp.
Ångloket var Noras egen stolthet S 1306 som är ett tanklok. Här bestod tåget av tre vagnar med öppen plattform och en godsfinka. Denna järnväg som
är normalspårig ( 1435 mm ) är en av Sveriges äldsta järnvägar.

Brösarp-16_1781-14.jpg (203467 byte)    Brösarp-16_1812-14.jpg (219923 byte)    Brösarp-16_1856-14.jpg (202892 byte)    Brösarp-16_1830-14.jpg (191340 byte)    Brösarp-16_1839-14.jpg (225446 byte)    Brösarp-16_1867-14.jpg (188190 byte)    Brösarp-16_1882-14.jpg (232971 byte)

Sen blev det en långresa till Skånska Järnvägar i Brösarp norr om Simrishamn, där dess egna ånglok var E2 1183. Det var en solig dag, och tåget gjorde
3 resor till och från St Olof, och jag åkte med alla 3 resorna. Tåget bestod av 5 vagnar, där 4 var 2-axliga, och i St.Olof kopplades ytterligare en boggievagn
och en restaurangvagn in i tåget. Resan gick genom Österlen i en vacker natur med både backar och kurvor, så loket fick bitvis arbeta kraftfullt och då med lägre fart.

Landeryd-16_2219-14.jpg (207399 byte)    Landeryd-16_2225-14.jpg (227933 byte)    Landeryd-16_2251-16.jpg (203647 byte)    Landeryd-16_2252-15.jpg (203764 byte)    Landeryd-16_2342-14.jpg (192765 byte)    Landeryd-16_2343-14.jpg (230035 byte)    Landeryd-16_2346-14.jpg (208767 byte)    Landeryd-16_2363-14.jpg (232644 byte)

Som avslutning på sommarens tågresor blev det en tur till Landeryd som ligger på gränsen mellan Halland och Småland. I Landeryd är det endast en tåghelg varje år,
och det är den första helgen i september. De körde med sitt eget lok E2 1333 och med ett från Bergslagernas Järnvägssällskap inlånat B-lok 1037. Turerna gick växelvis
Landeryd – Torup och Landeryd – Smålandsstenar, och jag åkte med alla turerna på lördagen och 2 turer på söndagen. Vagnarna var gamla, fina och genuina från
60-talet, och de har verkligen en mjuk, lugn och fin gång. På bangården fanns också deras egen T23 som är ett diesellok, och denna helgen nöjde sig T23:an att växla
vagnar, då bägge ångloken gick felfritt hela tiden.

På YouTube har jag lagt flera olika filmer: https://www.youtube.com/channel/UC8kqjYvj5yHSpjrOHaTx5XQ/feed?activity_view=2

Här finns min reseskildring + bilder från Inlandsbanan: http://motalagf.se/lugi-egen/min-resa-pa-inlandsbanan.htm 

Dessutom har nu dessa 4 filmer blivit en DVD-film utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget.

 

www.hitwebcounter.com
This Website Visits